- ဟိန္းထက္ေအာင္
ဘုရားဖူးယာဥ္ဟု အမည္တပ္ထားေသာ Express ကားႀကီးမ်ားႏွင့္ အိမ္ စီးကုိယ္ပုိင္ယာဥ္အမ်ားအျပား ကရင္ျပည္ နယ္အတြင္းရွိ ေကာ့ကရိတ္-ျမဝတီလမ္း ေၾကာင္းႏွင့္ မြန္ျပည္နယ္ဘုရားသုံးဆူလမ္း ေၾကာင္းတုိ႔မွတစ္ဆင့္ နယ္စပ္ဆီသို႔ ဦးတည္ သြားလာေနသည္ကို ထုိအရပ္ေဒသမ်ားသုိ႔ သင္ ခရီးသြားတစ္ဦးအေနျဖင့္ ေရာက္ရွိပါက ျမင္ေတြ႕ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
သုိ႕ေသာ္ Express ကားႀကီးမ်ားႏွင့္ အိမ္စီးကုိယ္ပုိင္ယာဥ္မ်ား အား ဘုရားဖူးယာဥ္ဟုလည္းေကာင္း၊ အပစ္ အခတ္ရပ္စဲထားေသာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္းအခ်ဳိ႕၏ အမည္၊ အမွတ္ တံဆိပ္မ်ားတပ္ဆင္၍လည္းေကာင္း ယာဥ္ ေခါင္းခန္း၌ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးတပ္ကာ နယ္စပ္ ဆီသုိ႔ ဦးတည္ေမာင္းႏွင္သြားလာေနေသာ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားႏွင့္ ယာဥ္ပုိင္ရွင္မ်ား၏ရည္ ရြယ္ခ်က္မ်ားကုိကား သင္သိႏုိင္မည္မဟုတ္။ သုိ႔ေသာ္ ထုိယာဥ္မ်ားအေနျဖင့္ နယ္စပ္ၿမိဳ႕ မ်ားမွတစ္ဆင့္ ျပည္တြင္းသုိ႔ ျပန္လည္ဝင္ ေရာက္လာရာတြင္မူ ယခင္သြားေရာက္ခဲ့စဥ္က ယာဥ္အတုိင္းမဟုတ္ဘဲ သစ္လြင္ေတာက္ပ ေနေသာယာဥ္အသစ္မ်ားသဖြယ္ျဖစ္ေနသည္ ႏွင့္ အခ်ိဳ႕ေသာယာဥ္မ်ားမွာ နယ္စပ္ၿမိဳ႕မ်ား ဆီသုိ႔ ေမာင္းႏွင္သြားလာစဥ္က ယာဥ္အမ်ိဳး အစားႏွင့္ ျပည္တြင္းသုိ႔ ျပန္ဝင္ေရာက္လာ သည့္ယာဥ္အမ်ိဳးအစားတုိ႔မွာ မတူညီေသာ္ လည္း ယာဥ္နံပါတ္ျပားမ်ားမွာတူညီေနသည္ ကုိ သင္ အံ့အားဖြယ္ရာျမင္ေတြ႕ရမည္သာျဖစ္ သည္။
ထုိ႕အျပင္ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းအခ်ဳိ႕၏ အမည္ႏွင့္ တံဆိပ္မ်ား၊ သာသနာ့အလံလႊင့္ထူထားေသာဘုရားဖူးယာဥ္ အမည္ခံယာဥ္အမ်ားစုမွာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ တစ္ခု၏ အသက္တမွ် အေရးပါေသာယာဥ္ လုိင္စင္နံပါတ္ျပားမ်ား တပ္ဆင္ထားသည့္ အတြက္လည္း ထုိယာဥ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍လမ္းတာဝန္က်မည္သည့္ လုံၿခံဳေရးအဖြဲ႕အ စည္းမ်ားအေနျဖင့္ ထုိယာဥ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္ ၍ တားဆီး စစ္ေဆးေမးျမန္းမႈနည္းပါးသည္ ကုိပါ ျမင္ေတြ႕ႏုိင္မည္ျဖစ္သကဲ့သုိ႕ ထုိယာဥ္ မ်ားတြင္ တပ္ဆင္ထားေသာယာဥ္ နံပါတ္ျပား မ်ားသည္လည္း ကုန္းလမ္းပုိ႔ေဆာင္ေရး ညႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနမွ တရားဝင္ထုတ္ေပး ထားေသာ ယာဥ္နံပါတ္ျပားမ်ားဟုတ္၊မဟုတ္ ကုိကား အလြယ္တူသိႏုိင္မည္မဟုတ္ေခ်။
အမွန္စင္စစ္ ထုိသုိ႔ေသာအမည္ခံယာဥ္မ်ား သည္ နယ္စပ္ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ ယာဥ္အလုံးလုိက္ ေျပာင္းလဲတပ္ဆင္ျခင္းႏွင့္ လုိင္စင္မဲ့ကား မ်ားအား လုိင္စင္ရွိေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားသ ဖြယ္ပုံမွား႐ုိက္ကာ ျပည္တြင္းသုိ႔တင္သြင္းရန္ အတြက္ နယ္စပ္ၿမိဳ႕မ်ားဆီ ဦးတည္သြားလာ ေနျခင္းသာျဖစ္သည္။
''ရန္ကုန္မွာက်ေတာ့ ကားပစၥည္းေစ်း ေတြကႀကီးတဲ့အခါက်ေတာ့ အမ်ားစုက နယ္ စပ္မွာသြားဝယ္ၿပီး အလုံးလုိက္လဲလုိက္တာ မ်ားတယ္။ နံပါတ္ကေတာ့ ဒီနံပါတ္ပဲ။ ဒီ လုိလဲတာကုိ အလြယ္တကူေတာ့မသိႏုိင္ဘူး။ေနာက္ဆုံးကညနမွာ လုိင္စင္ဝင္တဲ့အခါက် မွသာ တံဆိပ္ကုိၾကည့္ၿပီး သိႏုိင္ေပမယ့္ R.I.T တုံးထုမယ့္အခါက်ေတာ့ ဒဏ္ေၾကး ေပးရတယ္။ ဒဏ္ေၾကးက အနိမ့္ဆုံး၁ဝသိန္း ကေန ၁၅သိန္းၾကားေပးရတယ္။ ဒီလုိဒဏ္ ေၾကးေပးၿပီးသြားရင္ အေကာက္ခြန္ေပး ေဆာင္စရာလည္း မလုိေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခုရွိတာက ကညနမွာ လုိင္စင္ဝင္တဲ့အခါ က်ရင္ ကုိယ့္ရဲ႕ကားက နဂုိကုိယ္လဲလုိက္တဲ့ ကားအမ်ိဳးအစားပဲျဖစ္မွရမယ္။ တျခားကား အမ်ိဳးအစားဆုိရင္ေတာ့လဲ မေပးတာမ်ား တယ္။ ဒါေပမဲ့ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လဲ သူနည္းသူ ဟန္နဲ႕ လုပ္ေနတာမ်ိဳးေတြရွိတယ္'' ဟု ထုိင္း ႏုိင္ငံမွ ကားမ်ားတင္သြင္း၍ျမဝတီၿမိဳ႕၌ကား ေျပာင္းလဲဆင္ေပးသည့္ဝပ္ေရွာ့ပုိင္ရွင္တစ္ဦးက ဆုိသည္။
''အခုလက္ရွိကားတင္သြင္းေနတာေတြ ရွိတယ္။ တရားဝင္သြင္းတာေရာ၊ တရားမဝင္ သြင္းတာေရာေပါ့။ အဲဒီေတာ့နယ္စပ္ကကား ဝင္ေရာက္မႈေတြက ကြၽန္ေတာ္တုိ႔လုိ အခြန္ ေဆာင္ၿပီး ကားသြင္းေနတဲ့ သူေတြအတြက္ က်ေတာ့ အမ်ားႀကီးထိခုိက္သလုိ ႏုိင္ငံေတာ္ အတြက္လဲ နစ္နာရတယ္။ ဒါနဲ႕ပတ္သက္လုိ႕ အစုိးရအေနနဲ႕ လုပ္သင့္တာေတြကုိ ၾကပ္ၾကပ္ မတ္မတ္လုပ္ဖုိ႕ကလုိေနၿပီ''ဟု ေရာင္နီဦးကား အေရာင္းျပခန္းမွ တာဝန္ရွိသူကဆုိသည္။
နယ္စပ္မွတစ္ဆင့္ ျပည္တြင္းသုိ႔ တရား မဝင္ ကားတင္သြင္းေနသည့္ လမ္းေၾကာင္း အေရအတြက္ ၄ဝရွိသည့္အနက္ ကခ်င္ျပည္ နယ္မွ လမ္းေၾကာင္းငါးခု၊ ကယားျပည္နယ္မွ လမ္းေၾကာင္းႏွစ္ခု၊ ကရင္ျပည္နယ္မွ လမ္း ေၾကာင္း ၁၇ခု၊ တနသၤာရီတုိင္းေဒသႀကီးမွ လမ္းေၾကာင္း ေလးခု၊ ရွမ္းျပည္နယ္မွ လမ္း ေၾကာင္း ၁၂ခုရွိေၾကာင္း စီးပြားေရးႏွင့္ကူး သန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ဒုဝန္ႀကီး ေဒါက္တာ ပြင့္ဆန္း၏ ေျပာၾကားခ်က္အရ သိရသည္။
ျမဝတီကေန ရန္ကုန္ အေရာက္ဆုိရင္ ေမာင္းၿပီး ပုိ႔ခက ခုနစ္သိန္းယူတယ္။ ခုနစ္ သိန္းယူရတယ္ဆုိတာက လမ္းမွာရွိတဲ့ လမ္း ေၾကာင္းေတြနဲ႔ စစ္ေဆးေရးဂိတ္ေတြကုိေပးရ တာေတြလည္းရွိလုိ႕ပါ။ တစ္ဂိတ္ကုိ အနည္း ဆုံး ငါးေသာင္းႏႈန္းနဲ႕ သုံးဂိတ္ေလာက္ေပးရ တယ္။ ဒါေတာင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔က ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးယူထားတဲ့ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းကားဆုိၿပီး အကုန္လုပ္ထားလုိ႕။တျခားကားေတြဆုိရင္ေတာ့ လမ္းမွာတင္အ ဖမ္းခံရႏုိင္တယ္ဟု ျမဝတီနယ္စပ္ၿမိဳ႕မွတစ္ ဆင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္းသုိ႔ တရားမဝင္ကားမ်ား သြင္းယူေပးေသာတုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွ ဗုိလ္ႀကီးအဆင့္ရွိသူ တစ္ဦးကေျပာသည္။
ထုိ႕အျပင္ယခင္ကနယ္စပ္မွ တရားမဝင္ တင္သြင္းလာေသာ လုိင္စင္မဲ့ကားမ်ား၏ေပါက္ ေစ်းမွာမိုဒယ္လ္ျမင့္အိမ္စီးယာဥ္တစ္စီးဆုိပါ က အနည္းဆုံးေငြ က်ပ္သိန္းသုံးဆယ္ ႏွင့္ေလး ဆယ္ၾကားရွိေသာ္လည္း ယခုအခါ ျပည္တြင္း ၌ ကားတင္သြင္းခြင့္မ်ားအား အစုိးရမွခြင့္ျပဳ ၿပီးေနာက္ ကားေစ်းမ်ားက်ဆင္းလာျခင္းႏွင့္ လုိင္စင္မဲ့ ကားစီးနင္းသူေလ်ာ့က်လာျခင္း ေၾကာင့္ မိုဒယ္လ္ျမင့္ ကားတစ္စီးလွ်င္ ရန္ကုန္ သုိ႕အေရာက္ ေငြက်ပ္၂၅သိန္းပတ္ဝန္းက်င္ခန္႕ သာရွိေတာ့ေၾကာင္းယင္းကဆုိသည္။
ထုိသုိ႔ေသာလုိင္စင္မဲ့ကားမ်ားအား ယခင္က ကုိယ္တုိင္စီးနင္းလုိသူမ်ားသာ အ မ်ားဆုံးဝယ္ယူေလ့ရွိေသာ္လည္း ယခုအခါ ျပည္တြင္း၌ဖြင့္လွစ္ထားေသာ ကားအေရာင္း ျပခန္းအခ်ိဳ႕ကပါ နယ္စပ္ၿမိဳ႕မ်ားမွတစ္ဆင့္တင္သြင္း၍ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္အတြင္းျပန္ လည္ေရာင္းခ်မႈမ်ားရွိလာသည္ဟု ကားဝယ္ ေရာင္းလုပ္ကုိင္သူတစ္ဦး၏ေျပာၾကားခ်က္ အရ သိရသည္။
ကားသြင္းတဲ့ေနရာမွာ သေဘၤာကတစ္ ဆင့္သြင္းတာၾကေတာ့ အေကာက္ခြန္ေဆာင္ ရတဲ့အျပင္ ေစ်းကလည္း နယ္စပ္ကသြင္းတဲ့ ေစ်းထက္ပုိမ်ားသလုိ အစုိးရကထုတ္ျပန္ထား တဲ့စည္းကမ္းေတြကလည္း အမ်ားႀကီးပဲ။ ဒါ့အျပင္ေရာက္တဲ့ရက္မွာ သြားမထုတ္တာ ဘဲျဖစ္ျဖစ္၊ တုိက္ေၾကကားသြင္းလာတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဒဏ္ေၾကးေတြေပးေဆာင္ရတဲ့အခါ က်ေတာ့ ကားေစ်းက ျပင္ပေစ်းကြက္မွာျပန္ မေရာင္းႏုိင္ေလာက္ေအာင္ တက္သြားတဲ့အ ေနအထားမ်ိဳးရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဆိပ္ ကမ္းမွာ ကားတင္သြင္းထားၿပီးလာမထုတ္တဲ့ သူမ်ားတဲ့အတြက္ ကားေတြပုံေနတာမွအမ်ား ႀကီးပဲ။ နယ္စပ္ကသြင္းလာတဲ့ကားက်ေတာ့ သေဘၤာနဲ႔ သြင္းလာတဲ့ကားေတြထက္ စာရင္ နည္းနည္းေပ်ာ့ေပမယ့္ ဒဏ္ေၾကးေပးေဆာင္ ရတာလည္း မရွိဘူး။ ဘာအခြန္မွေပးစရာ လည္းမလုိေတာ့ အခုေနာက္ပုိင္း show- room အခ်ဳိ႕က နယ္စပ္က တစ္ဆင့္သြင္းၾက တာမ်ားတယ္။ ဒါမွလဲ သူတုိ႔အေနနဲ႔တြက္ေခ် ကုိက္မွာ။ ေနာက္မုိ႔ဆုိရင္ေတာ့ ရပ္တည္ဖုိ႕ က မလြယ္ဘူးဟု ယင္းကရွင္းျပသည္။
ထို႔အျပင္ အေဝးေျပးလိုင္းအခ်ဳိ႕တြင္ ေျပးဆြဲေနေသာ Express ကားအခ်ဳိ႕သည္ နယ္စပ္ကဝင္လာေသာလိုင္စင္မဲ့လံုးခ်ိန္းကား မ်ားျဖစ္ၿပီး ၄င္းကိုေဖာ္ထုတ္အေရးယူၿပီး ႏိုင္ငံ ေတာ္အတြက္ ေပးေဆာင္ရမည့္အခြန္မ်ားကို ေပးေဆာင္ေစသင့္ေၾကာင္း၊ တည္ဆဲဥပေဒ မ်ားျဖင့္လည္း ထိေရာက္စြာ အေရးယူသင့္ ေၾကာင္း၊ သို႔မွသာ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္လည္း အခြန္ရ၊ စည္းကမ္းမဲ့၊ အခြန္မဲ့ကားတင္သြင္း မႈလည္း ေလ်ာ့က်၊ ယာဥ္က်ပ္တည္းမႈျပႆ နာ လည္း အထိုက္အေလ်ာက္တားဆီးႏိုင္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ယင္းက ဆက္လက္ရွင္းျပသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ တရားဝင္ကားတင္ သြင္းခြင့္မ်ားျပဳထားေသာ္လည္းထုိသုိ႕တရား မဝင္ကားတင္သြင္းမႈမ်ားလာရျခင္း၏အဓိက အေၾကာင္းအရင္းမွာ ကားတင္သြင္းမႈႏွင့္ပတ္ သက္၍လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားေဆာင္ရြက္ရာ တြင္ မလုိလားအပ္ေသာ အတားအဆီးမ်ား ေၾကာင့္ ခက္ခဲၾကန္႔ၾကာမႈမ်ားရွိျခင္း၊ အခြန္ ေပးေဆာင္ရမႈႏႈန္းျမင့္မားျခင္းစေသာအေျခ အေနမ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းကားေစ်းကြက္အတြင္း တရားမဝင္ကားမ်ား ဝင္ေရာက္ေနမႈအားထိ ေရာက္စြာဟန္႔တားႏုိင္မႈအားနည္းျခင္း စ ေသာအေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ အမွန္တကယ္ တရားဝင္ကားတင္သြင္းသူမ်ားကုိယ္တုိင္ ကုန္ က်စရိတ္နည္းပါး၍ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းသက္ သာသည့္ တရားမဝင္ေသာနည္းလမ္းမ်ား အားအသုံးျပဳကာ နယ္စပ္မ်ားမွတစ္ဆင့္ကား မ်ား တင္သြင္းလာရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ကားအေရာင္းျပခန္းပုိင္ရွင္တစ္ဦးက သုံးသပ္သည္။
အရင္ေခတ္ကအစုိးရအေနနဲ႕ကားပါမစ္ ေတြကုိ မခ်ေပးလုိ႕ နယ္စပ္ေတြကတစ္ဆင့္ လုိင္စင္မဲ႕ကားေတြသြင္းတာ၊ကားအလုံးလုိက္ ခ်ိန္းတာေတြ ျဖစ္တာကုိ လက္ခံလုိ႕ရေပမယ့္ ဒီေန႔ေခတ္မွာက်ေတာ့ အစုိးရကုိယ္တုိင္က တရားဝင္ကားတင္သြင္းခြင့္ေတြေပးၿပီး ကား တင္သြင္းခြင့္ေတြျပဳေပမယ့္ လုိင္စင္မဲ့ကားတင္ သြင္းမႈေတြက ဆက္ရွိေနဆဲဆုိေတာ့ ဘာေၾကာင့္ ဒီလုိတရားမဝင္ ကားတင္သြင္းမႈေတြ ရွိေနရ ေသးလဲဆုိတာကုိ အရင္ဆုံးစဥ္းစားအေျဖရွာ ဖုိ႔လုိေနၿပီ။
ဒီလုိတရားမဝင္ကားေတြတင္သြင္း မႈေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္လည္း ရသင့္ရ ထုိက္တဲ့အခြန္ေတြ မရတဲ့အတြက္တုိင္းျပည္ အတြက္ အမ်ားႀကီးနစ္နာရသလုိ ျပည္သူလူ ထုအေနနဲ႔က်ေတာ့လည္း ဒီလုိလုိင္စင္မဲ့ကား ေတြမ်ားလာတဲ့အတြက္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆုိ႕မႈ ျပႆ နာေတြက တစ္ေန႔တျခားပုိဆုိးရြားလာ တဲ့အျပင္ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈေတြလည္းပုိအျဖစ္ မ်ားလာတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အစုိးရကုိယ္ တိုင္က တရားမဝင္လုိင္စင္မဲ့ ကားေတြကုိနယ္ စပ္ေတြက တစ္ဆင့္ တင္သြင္းေနတာေတြနဲ႔ လုိင္စင္မဲ့ ကားစီးနင္းအသုံးျပဳမႈေတြကုိ ဖမ္းဆီး အေရးယူေနပါလ်က္နဲ႔ ရန္ကုန္နဲ႔ အျခားၿမိဳ႕ ႀကီးေတြကုိ လုိင္စင္မဲ႔ကားေတြ အဆက္မျပတ္ ဝင္လာေနရတာက အစုိးရအဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ ေအာက္ေျခအဆင့္မွာ ျခစားမႈေတြမ်ားေနလုိ႔ ဒီလုိျဖစ္ေနရတာဆုိတာက ေပၚလြင္ေနတယ္ ဟု စီးပြားေရးပညာရွင္တစ္ဦးကသုံးသပ္သည္။
ယင္းသုိ႕လုိင္စင္မဲ့ကားမ်ားနယ္စပ္မွတစ္ ဆင့္ ျပည္တြင္းသုိ႕ ဝင္ေရာက္ေနမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ နယ္ျခား ေစာင့္တပ္၊ ေက်းရြာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ျပည္သူ႕စစ္ တပ္ဖြဲ႕မ်ားမွ ေစာင့္ၾကည့္စစ္ေဆးသည့္အျပင္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးႏွင့္ စားသုံးသူေရးရာ ဦးစီးဌာနမွ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တာဝန္ယူ ထားၿပီး အေကာက္ခြန္ဦးစီးဌာန၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရဲတပ္ဖြဲ႕၊ ၿမိဳ႕နယ္အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ကုန္ သည္/စက္မႈအသင္းခ်ဳပ္တုိ႕မွ တာဝန္ရွိသူမ်ားပါ ဝင္သည့္ Mobile Team အဖြဲ႕ျဖင့္လည္းနယ္ စပ္ကုန္သြယ္မႈလမ္းေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္တြင္ တားဆီးစစ္ေဆးလ်က္ရွိေၾကာင္း ျပည္ထဲေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ သိရသည္။
''လုိင္စင္မဲ့ယာဥ္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ရင္ပဲျဖစ္ ျဖစ္၊ ဝွီးတက္တုိ႕၊ အုံနာဘုတ္တုိ႔ အတုလုပ္ေပး တာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေတြ႕တယ္ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႕ ဆီကုိ အခ်ိန္မေရြးတင္ျပတုိင္တန္းလုိ႔ရပါ တယ္။ အကယ္၍ အဲဒီလုိအတုလုပ္ေပးတဲ့ေန ရာမွာ ကုိယ္တုိ႔ဆီကဝန္ထမ္းေတြပါဝင္ေနတယ္ဆုိရင္လည္း အဲဒီဝန္ထမ္းရဲ႕အမည္၊ ရာထူးကုိေဖာ္ျပၿပီး တိတိက်က်တုိင္ပါ။ တုိင္ ၾကားလာမႈေတြကုိ စုံစမ္းစစ္ေဆးၿပီး ထိထိ ေရာက္ေရာက္ အေရးယူသြားမယ္''ဟု ကုန္း လမ္းပုိ႔ေဆာင္ေရး ညႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာသည္။
ယင္းအျပင္ ယာဥ္ပုိင္ဆုိင္မႈစာအုပ္(အုံ နာဘုတ္)ႏွင့္ ယာဥ္သက္ေသခံလက္မွတ္(ဝွီး တက္) အတုျပဳလုပ္ကုိင္ေဆာင္ျခင္းမ်ားကုိ စစ္ေဆးေတြ႕ရွိပါကလည္း ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ဥပေဒအရ တရားစြဲအေရးယူသြားမည္ျဖစ္ ေၾကာင္း၊ ယင္းသုိ႔ေဆာင္ရြက္ရျခင္းမွာအုံနာ ဘုတ္ႏွင့္ ဝွီးတက္အတုျပဳလုပ္ကုိင္ေဆာင္မႈ ႏႈန္းမ်ားလာျခင္းႏွင့္ မသိနားမလည္သူမ်ားနစ္နာမႈမရွိေစေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ရျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ယင္းက ဆက္လက္ေျပာသည္။
ကားတစ္စီးကုိ ဝယ္တဲ့အခါမွာ ကုိယ္ ဝယ္မဲ့ကားက လုိင္စင္မဲ့တင္သြင္းလာတဲ့တရား မဝင္ကားလား၊ တကယ္တရားဝင္တင္သြင္း လာတဲ႕ ကားလားဆုိတာကုိ သက္ဆုိင္ရာတုိင္း ေဒသႀကီးနဲ႕ ျပည္နယ္အသီးသီးမွာရွိတဲ့ က.ည.န ႐ုံးေတြမွာ စစ္ေဆးၿပီးေတာ့မွ ဝယ္ ယူေပါင္ႏွံတာေတြ လုပ္သင့္တယ္။ ဒီလုိမွ မဟုတ္ဘဲ လုိင္စင္မဲ့ကားကုိ မသိဘဲဝယ္မိတာ မ်ိဳးေတြက်ေတာ့ တာဝန္ရွိသူေတြအေနနဲ႕ ဖမ္းဆီးစစ္ေဆးတဲ့ အခ်ိန္မွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လုိင္စင္သက္တမ္းတုိးဖုိ႕အတြက္ က.ည.န႐ုံးေတြမွာလာအစစ္ခံတဲ့ကိစၥေတြမွာပဲျဖစ္ ျဖစ္စစ္လုိ႔မိရင္ ယာဥ္ကုိ ႏုိင္ငံပုိင္အျဖစ္အသိမ္းခံရမယ့္အျပင္ ယာဥ္ပုိင္ရွင္အေနနဲ႔လည္း တရားစြဲအေရးယူခံရမယ္။ ဒီလုိမ်ိဳးေတြမျဖစ္ ရေအာင္ မဝယ္ခင္မွာ လာစစ္ေဆးခံဖုိ႔ လုိ တယ္ဟု ယင္းကထပ္မံေျပာသည္။
လက္ရွိတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အပါအဝင္ၿမိဳ႕ႀကီး အမ်ားစု၌ နယ္စပ္မ်ားမွ တစ္ဆင့္လုိင္စင္မဲ့ကားမ်ား ဝင္ေရာက္ေနရျခင္းႏွင့္ ယာဥ္နံပါတ္ ျပားမ်ား ပြား၍ စီးနင္းအသုံးျပဳျခင္းမ်ားလာရ ျခင္းမွာ ေအာက္ေျခအဆင့္ရွိ ဌာနဆုိင္ရာအဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၏အဂတိလုိက္စားမႈမ်ားေၾကာင့္ လည္းပါဝင္ေၾကာင္း၊ လုိင္စင္မဲ့ကားမ်ားျပည္ တြင္းသုိ႕ မဝင္ေရာက္လာေစေရးအတြက္ သက္ ဆုိင္ရာ ဌာနမ်ားပါဝင္ေသာ Mobile Team အဖြဲ႕မ်ား အေနျဖင့္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ ေရးလမ္းေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ စစ္ေဆး လ်က္ရွိေနသည္မွန္ပါက လုိင္စင္မဲ့ကားမ်ား အား ရန္ကုန္အပါအဝင္ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား၌ ဝင္ ေရာက္ေမာင္းႏွင္စီးနင္းေနသည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ ရမည္မဟုတ္ေၾကာင္း၊ သုိ႔ေသာ္ ၿမိဳ႕ႀကီးအမ်ား အျပား၌ လုိင္စင္မဲ့ယာဥ္မ်ားအား အသုံးျပဳ ေနျခင္းမွာ ထုိစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕မ်ား၏ ေပါ့ ေလ်ာ႔မႈေၾကာင့္ သုိ႔မဟုတ္ အဂတိလုိက္စား မႈမ်ားေၾကာင့္ စစ္ေဆးေရးဂိတ္မ်ားအား ျဖတ္ေက်ာ္၍ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား အတြင္းဝင္ေရာက္ ေမာင္းႏွင္ေနျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းအ ျပင္ နယ္ၿမိဳ႕အခ်ိဳ႕၌ လုိင္စင္မဲ့ယာဥ္မ်ားအား ေမာင္းႏွင္စီးနင္းသူမ်ားႏွင့္ ေရာင္းဝယ္ပုိ႔ ေဆာင္မႈမ်ားတြင္ ဌာနဆုိင္ရာဝန္ထမ္းမ်ား ကုိယ္တုိင္ပါဝင္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ဘားအံၿမိဳ႕မွ ကားဝယ္ေရာင္းလုပ္ကုိင္သူ ကုိေစာေအာင္ ေက်ာ္စုိးက ေျပာသည္။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔နယ္ပုိင္းေတြမွာက်ေတာ့ ဌာနဆုိင္ရာတာဝန္ရွိသူတခ်ိဳ႕ကုိယ္တုိင္က လုိင္စင္မဲ့ကားေတြစီးနင္းအသုံးျပဳေနၾကေတာ့ က်န္တဲ့သူေတြကလည္း လုိက္စီးတာေပါ့။အခုေနာက္ပုိင္းက်ေတာ့ တုိင္းရင္းသားလက္ နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္းေတြကုိ အစုိးရကကား ပါမစ္ေတြခ်ေပးၿပီးတဲ့ ေနာက္ပုိင္း ဒီလုိင္စင္ မဲ့ ကားကိစၥကပုိမ်ားလာတယ္။ ရန္ကုန္နဲ႕ ေမာ္လၿမိဳင္ဘက္ကုိ သြားေနတဲ့ လုိင္စင္မဲ့ ကားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္းပုိင္ကားေတြ မ်ားတယ္။ ဒီကားေတြကုိ ဝယ္တဲ့ဝယ္လက္ေတြ က်ေတာ့လည္း ဒီလက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္း ေတြနဲ႕ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးလုပ္ၾကတာ မ်ားတယ္။အကယ္၍ အဖမ္းအဆီးရွိရင္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးယူထားတဲ႕ လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္းပုိင္ ကားဆုိေတာ့ ေတာ္႐ုံနဲ႔ အဖမ္းအဆီးနည္း တယ္ေလ။ ဒါေၾကာင့္မုိ႕လည္း သုံးေနတာမ်ား ေနတာဟု ယင္းကဆုိသည္။
ယင္းအျပင္ယခုႏွစ္ငါးလတာအတြင္းရန္ ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး၌ လုိင္စင္မဲ့ကားစီးေရ ၇ဝ ေက်ာ္အား စံခ်ိန္တင္ဖမ္းဆီးရမိခဲ့သည့္ အနက္ အမ်ားစုမွာ အပစ္အခတ္ယာယီရပ္ဆဲ ထားေသာ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕ အစည္းအခ်ဳိ႕၏ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မွတ္ပုံတင္ ခြင့္ အတုကုိင္ေဆာင္ထားေသာ ယာဥ္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး ယာဥ္ ထိန္းရဲတပ္ဖြဲ႕မွဴး႐ုံးမွ သိရသည္။
ၿပီးခဲတဲ့ ႏွစ္ကလည္း လုိင္စင္မဲ့ကား အစီး ၆ဝ ေက်ာ္ကုိ ရန္ကုန္တုိင္းအတြင္းမွာ ပဲ ဖမ္းဆီးႏုိင္ခဲ့တယ္။ ဒီလုိဖမ္းဆီးႏုိင္ခဲ့တဲ့လုိင္စင္မဲ့ကားအမ်ားစုကလည္း တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕တံဆိပ္ကပ္ထားတဲ႕ကား ေတြမ်ားတယ္။ ဟုိးအရင္ႏွစ္ေတြကေတာ့ရန္ ကုန္မွာ စီမံခ်က္ေတြခ်ၿပီး လုိင္စင္မဲ့ကားပေပ်ာက္ေရးေတြလုပ္တဲ့အတြက္ လုိင္စင္မဲ့ ကားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ရန္ကုန္မွာေပ်ာက္ သြားတယ္။ ဒါေပမဲ့ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြကုိ ႏုိင္ငံေတာ္ကကား ပါမစ္ေတြခ်ေပးၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ လုိင္စင္မဲ့ ကားျပႆ နာကျပန္ေခါင္းေထာင္လာတာပဲ။ကြၽန္ေတာ္တုိ႕အေနနဲ႕ကေတာ့ ေတြ႕တာနဲ႕ ဖမ္း မွာပါပဲဟု ယာဥ္ထိန္းရဲအရာရွိတစ္ဦးက ေျပာသည္။
လက္ရွိအေျခအေနအရ ကားေစ်းကြက္ မွာအဆမတန္က်ဆင္းေနျခင္းႏွင့္ ထပ္မံက် ဆင္းရန္အလားအလာမ်ားရွိေနျခင္းတုိ႕ေၾကာင့္ ရန္ကုန္အပါအဝင္ ၿမိဳ႕ႀကီးအမ်ားစုတြင္ လုိင္ စင္မဲ့ကားမ်ား တင္သြင္းစီးနင္းမႈအား စိတ္ ဝင္စားမႈေလ်ာ့နည္းလာသကဲ့သုိ႔ လုိင္စင္မဲ့ ယာဥ္မ်ားအား ျပည္တြင္းသုိ႕တင္သြင္းမႈမွာ လည္း တြက္ေခ်ကုိက္မႈ နည္းပါးလာသည့္အ တြက္ လုိင္စင္မဲ့ ကားမ်ားျပည္တြင္းေစ်းကြက္ အတြင္းသုိ႕ ဝင္ေရာက္မႈမွာ နည္းပါးလာေၾကာင္း၊ သုိ႕ရာတြင္ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္အတြင္း တန္ ဖုိးႀကီးေသာ မိုဒယ္ျမင့္ကားမ်ားမွာမူ နယ္ စပ္မ်ားဆီမွ တရားမဝင္ လုိင္စင္မဲ့အေန အထားျဖင့္ ဝင္ေရာက္မႈမ်ားရွိေနဆဲျဖစ္ေသာ္ လည္း ပမာဏမွာ နည္းပါးေၾကာင္း၊ လုိင္စင္ မဲ့ကားမ်ားဝင္ေရာက္မႈအားလုံးဝေပ်ာက္ကြယ္ ေစေရးအတြက္ အစုိးရမွ ကားတင္သြင္းခြင့္ မ်ားခြင့္ျပဳေပးရ႐ုံျဖင့္မလုံေလာက္ဘဲ လုိင္စင္ မဲ့ကားမ်ား မဝင္ေရာက္လာေစေရးအတြက္ လည္း တားဆီးမႈမ်ားအား ထိေရာက္စြာေဆာင္ ရြက္ရန္ လုိအပ္ေၾကာင္း၊ သုိ႕မွသာ ႏုိင္ငံေတာ္ အတြက္ ထုိက္သင့္ေသာ အခြန္အခမ်ားရရွိ ႐ုံမွ်မက တရားဝင္ကား တင္သြင္းခြင့္ရွိေသာ သူမ်ား အေနျဖင့္လည္း နစ္နာဆုံး႐ႈံးမႈမ်ားမႀကံဳ ေတြ႕ေစမွာျဖစ္ေၾကာင္း ေနျပည္ေတာ္၊ ေဘာဂ သီရိကားဝင္းအနီး ကားအေရာင္းစင္တာ ဖြင့္ လွစ္ထားသည့္ ကုိမင္းမင္းက ဆုိသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆုိရေသာ္ ႏုိင္ငံေတာ္အေန ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ယခင္ကအဆမတန္ျမင့္တက္ ေနေသာ ကားေစ်းႏႈန္းမ်ား က်ဆင္းေစေရး အတြက္ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအားႏုိင္ငံ ျခားမွ ကားတင္သြင္းခြင့္မ်ား ခြင့္ျပဳခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္လည္း အခြန္ေငြ မ်ား တုိးတက္စြာရရွိလာသည့္အျပင္ တရား မဝင္လုိင္စင္မဲ့ကား တင္သြင္းမႈ အေနအထား မွာလည္း ရပ္တန္႕လုနီးျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ယင္းသုိ႕ ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ တရားဝင္ကားတင္သြင္း ခြင့္မ်ားျပဳထားေသာ္လည္း လုိင္စင္မဲ့ကားမ်ား မွာနယ္စပ္မ်ားမွတစ္ဆင့္ ျပည္တြင္းသုိ႕ ဝင္ေရာက္ေနဆဲျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ တရားဝင္ တင္သြင္းခြင့္ ရရွိသူမ်ားနစ္နာမႈမရွိေစေရးႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ အခြန္ေငြမ်ားပုိမုိရရွိေစေရးအတြက္ လုိင္စင္မဲ့ကားမ်ားျပည္တြင္းသုိ႕ မဝင္ေရာက္လာေစေရးအတြက္ ပုိမုိတင္းက်ပ္ စြာစိစစ္မႈမ်ားျပဳလုပ္ရန္ လုိအပ္သကဲ့သုိ႕ လုိင္ စင္မဲ့ ကားမ်ားတင္သြင္းရာတြင္ ပူးေပါင္းပါဝင္ လ်က္ရွိေသာ ဌာနဆုိင္ရာအဖြဲ႕အစည္းအသီး သီးမွ အက်င့္ပ်က္ဌာနဆုိင္ရာ ဝန္ထမ္းမ်ား အား ထိေရာက္စြာစုံစမ္းေဖာ္ထုတ္အေရးယူ ႏုိင္မွသာ နယ္စပ္မ်ားမွတစ္ဆင့္ျပည္တြင္းသုိ႕ လုိင္စင္မဲ့ကားမ်ား ဝင္ေရာက္လာမႈမွာေလ်ာ့ နည္းေပ်ာက္ကြယ္သြားႏုိင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပအပ္ပါသည္။
YMG
No comments:
Post a Comment