ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္တာဝန္ကို ၁၉၉၇ မွ ၂၀၀၇ အထိ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ေသာ ကိုဖီအာနန္ (Kofi Annan)က ‘‘ေရရွားပါးမႈျပႆနာကို လက္ေတြ႕က်က် ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းဖို႔ အစုိးရမ်ားက အလ်င္အျမန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းမရွိခဲ့လွ်င္ ၂၀၂၅ ခန္႔တြင္ ကမၻာ႔လူဦးေရ၏ သံုးပံုႏွစ္ပံုခန္႔သည္ ေရရွားပါးျပတ္လပ္မႈအႏၲရာယ္ႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ရဖြယ္ရွိသည္’’ဟု ေဟာကိန္းထုတ္ခဲ့ေၾကာင္း ၂၀၀၄ ထု
ကိုဖီအာနန္သည္ ကမၻာ႔ေရေျမေတာေတာင္ဆုိင္ရာ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးဆုိင္ရာ ပညာရွင္မ်ားပါဝင္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္ အစီရင္ခံစာမ်ားအရ အထက္ပါအတိုင္း ေဟာကိန္းထုတ္ျခင္းျဖစ္ရာ အစိုးရတိုင္းက မွတ္သားလိုက္နာအေကာင္အထည္ေဖာ္လိုက္ေသာ မဟာတာဝန္တစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။ ကိုဖီအာနန္ ေျပာခဲ့သည့္ ၂၀၂၅ က်ေရာက္ဖို႔ ေနာက္ထပ္ဆယ္ႏွစ္ခန္႔သာလိုပါသည္။ ၂၀၂၅ တြင္ ကမၻာ႔လူဦးေရသည္ သန္းေပါင္း ၈,၁၀၀ ခန္႔ ရွိမည္ဟု ကုလသမဂၢက ေမွ်ာ္မွန္းထားပါသည္။ ၂၀၂၅ တြင္ ေရရွားပါး ျပတ္လပ္ဖြယ္ရွိသည့္ သံုးပံုႏွစ္ပံုဆိုေသာ လူဦးေရမွာ သန္းေပါင္း ၅,၄၀၀ ခန္႔ျဖစ္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေနထုိင္ရာ အာရွတိုက္တြင္ လူလည္းမ်ား ေရလည္းရွားေသာ အိႏၵိယ၊ ပါကစၥတန္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ တ႐ုတ္ႏွင့္ အင္ဒိုနီးရွားတို႔၏ ၂၀၂၅ တြင္ရွိမည့္ လူဦးေရကို ဦးစြာၾကည့္သင့္ပါသည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု သန္းေခါင္စာရင္းဗ်ဴ႐ို၏ ခန္႔မွန္းတြက္ခ်က္မႈအရ ၂၀၂၅ တြင္ အိႏၵိယလူဦးေရသည္ ၁,၃၉၆ သန္းျဖင့္ ကမၻာ႔လူဦးေရအမ်ားဆံုးျဖစ္လာၿပီး တ႐ုတ္သည္ ၁၃၉၄ သန္းျဖင့္ ဒုတိယေနရာသို႔ ေရာက္ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ အင္ဒိုနီးရွားသည္ ၂၇၈ သန္း၊ ပါကစၥတန္သည္ ၂၂၈ သန္း၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သည္ ၁၉၇ သန္း အသီးသီးရွိလာမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုငါးႏိုင္ငံ၏ ၂၀၂၅ လူဦးေရသည္ ၃၄၉၄ သန္းျဖစ္ပါသည္။ ေရရွားပါးျပတ္လပ္မည့္ လူဦးေရသန္းေပါင္း ၅,၄၀၀ တြင္ ထုိငါးႏိုင္ငံ၏ လူဦးေရပါႏိုင္ဖြယ္ရွိ၍ က်န္လူဦးေရ ၁,၉၀၆ သန္းမွာ အျခားေရရွားပါးေသာ ႏိုင္ငံႏွင့္ ေဒသမ်ားမွ ျဖစ္ဖြယ္ရွိပါသည္။
ဤေနရာတြင္ ေရရွားပါးမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ကုလသမဂၢက သတ္မွတ္သည့္ အဆင့္သံုးဆင့္ကို ေဖာ္ျပလိုပါသည္။ ေဒသတစ္ခုတြင္ လူတစ္ဦးအတြက္ ႏွစ္စဥ္ေရသံုးစြဲမႈပမာဏကို ကုဗမီတာျဖင့္ တိုင္းတာသတ္မွတ္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ လူတစ္ဦး တစ္ႏွစ္ေရသံုးစြဲမႈ ကုဗမီတာ ၁,၇၀၀ ေအာက္သို႔ ေလ်ာ့က်ပါက ထုိေဒသကို ေရေၾကာင့္ၾကရသည့္ အဆင့္ (Water Stress)ဟု သတ္မွတ္ၿပီး ကုဗမီတာ ၁,၀၀၀ ေအာက္သို႔က်ေရာက္လွ်င္ ေရရွားပါးအဆင့္ (Water Scarcity)ဟု သတ္မွတ္ပါသည္။ အကယ္၍ ကုဗမီတာ ၅၀၀ ေအာက္သို႔ ေလ်ာ့က်လာလွ်င္ ေရျပတ္လပ္အဆင့္(absolute scarcity)ဟု သတ္မွတ္ပါသည္။ ၂၀၀၆ မွ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္အတြင္း ေလးႏွစ္ကာလ ကမၻာ႔ေဒသအလိုက္ လူတစ္ဦး ႏွစ္စဥ္ေရသံုးစြဲႏိုင္မႈ ပ်မ္းမွ်ကုဗမီတာမွာ ယခုလို ေတြ႕ရပါသည္။ အာဖရိကတုိက္ ၂၄၅ ကုဗမီတာ၊ ေတာင္အေမရိကတုိက္ ၄၇၈ ကုဗမီတာ၊ အာရွတုိက္ ၅၁၉ ကုဗမီတာ၊ ရွရွားႏိုင္ငံ ၇၁၃ ကုဗမီတာ၊ ဥေရာပတုိက္ ၁၂၈၀ ကုဗမီတာႏွင့္ အေမရိကတုိက္(အလယ္ပိုင္းႏွင့္ ေျမာက္ပိုင္း) ၁၈၆၁ ကုဗမီတာျဖစ္ပါသည္။
ေရရွားပါးျပတ္လပ္မႈဆိုးက်ိဳးကို ျပန္လည္သံုးသပ္လွ်င္ သစ္ေတာျပဳန္းတီးမႈ၊ ပင္လယ္ျပင္ညစ္ညမ္းမႈ၊ ကမၻာႀကီးပူေႏြးလာမႈ၊ ေရေျမေတာေတာင္ေဂဟစနစ္ ပ်က္ယြင္းလာမႈ၊ ေရခ်ိဳ၏တန္ဖိုးႏွင့္ ေက်းဇူးကို အေလးမထားမိမႈ၊ ေရသံသရာလည္ပံုႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဗဟုသုတအားနည္းမႈ စသည့္ အဓိကအေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ေတြ႕ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိေရျပႆနာေၾကာင့္ တိုးတက္ေနသည့္ လူဦးေရအတြက္ စားနပ္ရိကၡာျဖည့္ဆည္းရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ကုန္းေနေရေနသတၱဝါမ်ား အသက္ရွင္ရပ္တည္ႏိုင္ေရးတြင္လည္းေကာင္း၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းရာတြင္လည္းေကာင္း မ်ားစြာထိခိုက္ေစမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တာဝန္သိေသာ အစိုးရမ်ားသည္ ပစၥဳပၸန္ႏွင့္ အနာဂတ္ကို ၿခိမ္းေျခာက္လ်က္ရွိသည့္ ေရျပႆနာကို ျပည္တြင္းပညာရွင္မ်ား၊ ကုလသမဂၢ လက္ေအာက္ခံအဖြဲ႕အစည္းမ်ားအကူအညီျဖင့္ ေျဖရွင္းလ်က္ရွိၾကပါသည္။ ထုိသို႔ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ေနၾကသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားအနက္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံတို႔၏ ေရျပႆနာႏွင့္ ေျဖရွင္းပံုမ်ားကို အက်ဥ္းမွ်တင္ျပလိုပါသည္။
တ႐ုတ္ႏုိင္ငံလူဦးေရ သန္းေပါင္း ၁၃၆၀ ေက်ာ္၏ ၄၇ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ၿမိဳ႕ျပတြင္ ေနထုိင္ၾကၿပီး ၅၃ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ေက်းလက္ေဒသတြင္ ေနထုိင္ပါသည္။ ယခုအခါ ၿမိဳ႕ေနလူဦးေရ၏ ၉၅ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ေက်းလက္လူဦးေရ၏ ၄၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေရပိုက္လိုင္းမ်ားျဖင့္ ေရေပးေဝႏိုင္ၿပီျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေျခာက္ေသြ႕ရာသီတြင္ ႏုိင္ငံ၏ ေျမာက္ပိုင္းေဒသ အမ်ားအျပားတြင္ ေရရွားပါးျပတ္လပ္မႈရွိသျဖင့္ အစိုးရက ေတာင္ပိုင္းေဒသျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားမွ ေရကို ေျမာက္ပိုင္း ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားဆီသို႔ ေရသြယ္ယူမႈ ေရရွည္စီမံကိန္း(South-to-North Water Transfer Project)တစ္ရပ္ကို ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိပါသည္။ ပင္လယ္ႏွင့္ နီးစပ္ေသာ ေဒသမ်ားတြင္ ပင္လယ္ေရငန္ကို ေရခ်ိဳျဖစ္ေအာင္ သန္႔စင္သည့္ စက္႐ံုလုပ္ငန္း၊ ေဟာင္းႏြမ္းေဆြးျမည့္သည့္ ေျမေအာက္ေရပိုက္လိုင္းမ်ား ျပန္လည္ျပဳျပင္သည့္လုပ္ငန္း၊ ေရဆိုးမ်ားကို အသံုးတည့္ လူသံုးကုန္ပစၥည္း ျပန္လည္ထုတ္လုပ္သည့္လုပ္ငန္း စသည္တို႔ကို ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ ၂၀၁၃ မွစ၍ ျပည္နယ္ႏွင့္ အထူးေဒသအားလံုးတြင္ လူဦးေရအလုိက္ ေရခြဲတမ္းစနစ္က်င့္သံုးေရး၊ ေရအသံုးမ်ားမႈအေပၚ အခြန္တုိးျမႇင့္စည္းၾကပ္ေရး၊ ႏွစ္စဥ္ ေရအပိုအလိုဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲေရး စသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိပါသည္။
ထိုလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေခ်ာေမာေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ အုိးအိမ္ႏွင့္ၿမိဳ႕ျပေက်းလက္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန (Ministry of Housing and Urban-Rural Development)ကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ ဤဝန္ႀကီးဌာနသည္ ေရေျမ၊ အုိးအိမ္ႏွင့္ ေဆာက္လုပ္ေရးဆုိင္ရာ ပညာရွင္ေပါင္းစံု ပါဝင္ေသာ ဝန္ႀကီးဌာနျဖစ္သျဖင့္ ေခတ္မီေသာ အစီအမံတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ တ႐ုတ္အစိုးရသည္ ႏုိင္ငံပိုင္အရန္ေငြေၾကး အေျမာက္အျမားပိုင္ဆိုင္ထားၿပီး ယခုလို ေရျပႆနာမ်ိဳး ေျဖရွင္းရာတြင္ ႏုိင္ငံပိုင္၊ပုဂၢလိကပိုင္ ေငြအင္အားကို အက်ိဳးရွိရွိ လက္တြဲေဆာင္ရြက္ႏုိင္စြမ္းရွိေသာ အစိုးရပံုစံမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။
ဆက္လက္ၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ေရျပႆနာကို တင္ျပပါမည္။ အိႏၵိယႏုိင္ငံလူဦးေရသန္းေပါင္း ၁၂၄၀ ေက်ာ္၏ ၃၀ ရာခုိင္ႏႈန္းသည္ ၿမိဳ႕ျပတြင္ ေနထုိင္ၿပီး ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ေက်းလက္တြင္ ေနထုိင္ပါသည္။ ျပည္နယ္ ၃၅ ခုအနက္ ျပည္နယ္ခုနစ္ခု၏ ေက်းလက္ေဒသသည္သာ ေသာက္ေရေကာင္းစြာရရွိၿပီး က်န္ျပည္နယ္မ်ား၏ ေက်းလက္ေဒသေသာက္သံုးေရမွာ လံုေလာက္မႈႏွင့္ သန္႔ရွင္းမႈတြင္ အခက္အခဲမ်ား ရွိဆဲျဖစ္ပါသည္။ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားညစ္ညမ္းမႈေၾကာင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရးအတြက္ ေရခ်ိဳအမ်ားအျပားကို ေျမေအာက္ေရမွ ထုတ္ယူသံုးစဲြလ်က္ရွိသျဖင့္ ေရရွည္တြင္ ဆုိးက်ိဳးမ်ားေပၚေပါက္ေစမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အစိုးရက ၂၀၁၂ အမ်ိဳးသားေရေပၚလစီ (National Water Policy2012)ခ်မွတ္၍ စိုက္ပ်ိဳးေရးက႑၊ စက္မႈက႑၊ အိမ္သံုးက႑၊ ေရအရင္းအျမစ္တိုးခ်ဲ႕ရွာေဖြေရးက႑၊ ေရေဝေရလဲေဒသထိန္းသိမ္းေရးက႑ စသည့္ က႑အသီးသီးအတြက္ အေသးစိတ္မူဝါဒလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ထုိုလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ မုိးေရကို စနစ္တက် ရယူထိန္းသိမ္းေရး၊ ေရလႊမ္းမိုးမႈဒဏ္မွ တားဆီးကာကြယ္ေရး၊ ေျမေအာက္ေရသံုးစြဲမႈ ေစာင့္ၾကည့္ထိန္းခ်ဳပ္ေရး၊ ေရအရင္းအျမစ္ရွာေဖြမႈႏွင့္ ေရကို စည္းကမ္းတက်သံုးစြဲမႈတို႔တြင္ ဆုေပးဒဏ္ေပးစနစ္က်င့္သံုးေရး၊ ေရဆိုးမ်ားကို သန္႔စင္ေရး၊ ထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားတြင္ ေရသံုးအနည္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ နည္းပညာရွာေဖြေရး၊ ေရမီတာျဖင့္ စနစ္တက် ေရျဖန္႔ေဝေရး၊ ေရထုညစ္ညမ္းမႈႏွင့္ ေရခ်ိဳထုအတြင္း ေရငန္ထုိးေဖာက္မႈ တားဆီးကာကြယ္ေရး၊ မုိးေခါင္ေရရွားဒဏ္ခံႏိုင္မည့္ သီးႏွံမ်ား အစားထုိးစိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ ေရႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ပညာေပးလုပ္ငန္းမ်ား ဖြဲ႕စည္းလႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေရးႏွင့္ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စသည္တို႔ ပါဝင္သည္။ ထုိ႔အျပင္ ျမစ္ႏွင့္ တူးေျမာင္း စုစုေပါင္း ၃၀ ကို ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး ေရစီးေရလာျမႇင့္တင္မည့္ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္း(National River LinkProject)တစ္ရပ္ကိုလည္း ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။
ေရရွားပါးျပတ္လပ္မႈႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည့္ သစ္ေတာျပဳန္းတီးမႈကိစၥကိုလည္း အေရးတႀကီး ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ လိုပါသည္။ သစ္ေတာရွိမွ ေရေျမထိန္းသိမ္းမႈႏွင့္ အခိုးအေငြ႕ျပန္မႈရွိပါသည္။ မုိးရြာသြန္းမႈေကာင္းမြန္ပါသည္။ ၂၀၁၁ စာရင္းအရ အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ႏုိင္ငံအက်ယ္အဝန္း၏ ၂၄ ဒသမ ၆၈ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ သစ္ေတာဖံုးလႊမ္းမႈရွိပါသည္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံ၏သစ္ေတာမွာ အဆုိးဆံုးျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံဧရိယာ၏ ၀၆ ဒသမ ၀၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိပါသည္။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ သစ္ေတာဧရိယာမွာလည္း ႏိုင္ငံဧရိယာႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ ၁၈ ဒသမ ၂၁ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္မူ သစ္ေတာဖံုးလႊမ္းမႈသည္ ႏုိင္ငံဧရိယာ၏ ၄၆ ဒသမ ၈၇ ရွိသည္ဟုဆိုေသာ္လည္း ၁၉ ဒသမ ၈၇ ရာခုိင္ႏႈန္းသာ သစ္ေတာႏွင့္တူေသာ သစ္ေတာမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါသည္။ ဤ ၂၀၁၁ မွ ၂၀၂၅ အထိ ၁၄ ႏွစ္တာကာလအတြင္း ႏိုင္ငံအလုိက္ ထပ္မံျပဳန္းတီးဖြယ္ရွိသည့္ သစ္ေတာပမာဏကို စဥ္းစားၾကည့္ပါက စိတ္မေအးဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။ သစ္ေတာသစ္ပင္မ်ားကို မီးဖိုေခ်ာင္သံုးေလာင္စာအတြက္ အမ်ားဆံုးအသံုးျပဳေနရသည္မွာလည္း ရင္ေလးဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢလိကပိုင္းက ဓာတ္ေငြ႕အုိးမ်ားကို ေစ်းကြက္အတြင္း သက္သာေသာ ေစ်းႏႈန္းျဖင့္ ေဖာေဖာသီသီ ျဖန္႔ျဖဴးေပးႏုိင္ေရးကိစၥမွာလည္း အစိုးရ၏စိတ္ေရာကိုယ္ပါ အားေပးကူညီပံ့ပိုးမႈမ်ားရိွမွသာလွ်င္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေရခ်ိဳရွားပါးျပတ္လပ္မႈေဘးအႏၲရာယ္သည္ ျမန္မာႏွင့္ ျမန္မာ့အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈျဖစ္လ်က္ရွိပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးမ်ားသာမက ေက်းလက္ေဒသမ်ားပါ အက်ံဳးဝင္သည့္ ေရေပၚလစီ၊ ေရစီမံကိန္းမ်ားကုိ ကုလသမဂၢဆုိင္ရာ ကြၽမ္းက်င္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ျပည္တြင္းအစိုးရႏွင့္ ပုဂၢလိကပညာရွင္မ်ား ပူးေပါင္းေရးဆြဲအေကာင္အထည္ေဖာ္သြားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ သို႔မွသာ ၂၀၂၅ ကို အဆံုးအ႐ႈံး အနည္းဆံုးျဖင့္ ျဖတ္ေက်ာ္ႏိုင္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္။
7Day Daily
No comments:
Post a Comment